POLITICI

Politicile incidente domeniului tineretului se referă la un ansamblu de strategii, reglementări și acțiuni formulate și implementate de entitățile guvernamentale și non-guvernamentale cu scopul de a susține dezvoltarea și bunăstarea tinerilor. Înțelegerea și definirea politicilor specifice domeniului tineretului necesită o abordare multilaterală. Analizând politicile internaționale și naționale, observăm că acestea pot fi clasificate în 3 categorii principale, fiecare cu specificitățile și obiectivele sale:

Politici specifice domeniului tineretului

Această categorie cuprinde politici și inițiative care se concentrează în mod direct pe îmbunătățirea ecosistemului de tineret. ECOSISTEMUL DE TINERET include elemente precum activitățile și serviciile dedicate tinerilor, personalul care lucrează în domeniul tineretului (precum lucrătorii de tineret, consilierii și mentorii), structurile de tineret (organizații, cluburi, consilii ale tinerilor), infrastructura dedicată (centre de tineret, spații de întâlnire și activitate) și fondurile alocate pentru susținerea acestor activități și structuri. Politicile din această categorie vizează consolidarea și extinderea resurselor și oportunităților disponibile pentru tineri, asigurându-se că aceștia au acces la programe educaționale, de dezvoltare personală și profesională, activități culturale și recreative, precum și sprijin în problemele specifice vârstei lor.

NAȚIONALE:

INTERNAȚIONALE:

Politici care vizează direct tinerii

Această categorie se referă la măsuri și inițiative care sunt concepute special pentru a răspunde nevoilor și provocărilor specifice tinerilor. Aceste politici nu se adresează neapărat ecosistemului de tineret în ansamblul său, ci se concentrează pe tineri ca grup țintă individual. Exemple pot include programe de burse, inițiative de combatere a șomajului în rândul tinerilor, programe de sănătate mintală, inițiative de implicare civică și politică a tinerilor, și măsuri de sprijin pentru tranziția de la educație la piața muncii. Aceste politici sunt cruciale pentru a asigura că tinerii sunt echipați cu abilitățile, cunoștințele și resursele necesare pentru a naviga cu succes provocările vieții și pentru a se dezvolta în membri activi și contributivi ai societății.

Exemple:

Politici care nu sunt specifice domeniului tineretului și care nu vizează direct tinerii, dar care includ măsuri afirmative pentru aceștia

Această categorie se extinde dincolo de domeniul specific al tineretului și cuprinde politici din alte sectoare care, deși nu sunt orientate exclusiv către tineri, includ măsuri sau aspecte care îi beneficiază în mod direct. Exemplele pot include politici în domeniul educației sau sănătății, politici de mediu care, spre exemplu, implică tinerii în acțiuni de protecție a naturii sau politici de incluziune socială care abordează probleme specifice tinerilor din grupuri marginalizate. Aceste politici recunosc faptul că tinerii sunt parte integrantă a societății și că bunăstarea și dezvoltarea lor sunt legate de multe alte aspecte ale vieții comunitare și naționale.

Exemple:

Politici interne ale FJT ALBA:

Regulamentul de organizare și funcționare al FUNDAȚIEI JUDEȚENE PENTRU TINERET ALBA

CAPITOLUL I. DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1. – Prezentul regulament are ca obiect stabilirea cadrului de organizare și funcționare a Fundației Alba.

Art. 2. – În sensul legii, Fundația Alba este persoană juridică de drept privat și de utilitate publică, autonomă, neguvernamentală, nepolitică și fără scop lucrativ, constituită în baza prevederilor Decretului-lege nr. 150/1990 privind înființarea fundațiilor pentru tineret, unică la nivelul județului Alba.

Art. 3.

(1) Fundația Alba are ca scop elaborarea, organizarea și finanțarea de programe specifice și instruirea, educarea și formarea tineretului în spiritul tradițiilor umaniste, al valorilor democrației și aspirațiilor societății românești.

(2) Pentru realizarea scopului prevăzut la alin. (1), Fundația Alba administrează patrimoniul propriu și resursele de care dispune, în condițiile legii, în folosul tinerilor și al structurilor de tineret interesate din județul Alba.

(3) Sediul Fundației Alba este în mun. Alba-Iulia, Str. Teilor, nr. 2.

CAPITOLUL II. ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA FUNDAȚIEI

Secțiunea 1. Organizarea și funcționarea

Art. 4. – Organele de conducere și control ale Fundației Alba:
a) adunarea generală;
b) consiliul de conducere.

Art. 5.

(1) Adunarea generală este forul suprem de conducere al Fundației Alba, din care fac parte, în baza liberului consimțământ, reprezentanți delegați din partea fiecărei structuri de tineret de tip asociativ, cu personalitate juridică, care are sediul în unitatea administrativ-teritorială a județului Alba, își exprimă adeziunea la scopurile fundației și îndeplinește criteriile de admitere prevăzute în regulamentul de acreditare.

(2) Organizațiile de tineret aparținând partidelor și formațiunilor politice nu pot delega reprezentanți în cadrul adunării generale a Fundației Alba.

(3) Structurile de tineret de tip asociativ prevăzute la alin. (1), indiferent de numărul filialelor, au dreptul de a desemna câte un singur reprezentant delegat cu drept de vot în adunarea generală.

Art. 6. – Adunarea generală are următoarele atribuții principale:
a) alege și revocă membrii consiliului de conducere pe funcții;
b) alege și revocă membrii comisiei de cenzori pe funcții;
c) aprobă și modifică propriul regulament intern de organizare și funcționare, în limitele legii;
d) aprobă planul strategic privind programele și activitățile Fundației Alba;
e) aprobă bugetul de venituri și cheltuieli al Fundației Alba;
f) aprobă raportul anual de activitate al consiliului de conducere și bilanțul contabil al Fundației Alba;
g) aprobă raportul anual al comisiei de cenzori cu privire la verificarea și certificarea bilanțului contabil al Fundației Alba;
h) aprobă investițiile propuse de consiliul de conducere;
i) stabilește, după caz, indemnizații pentru membrii consiliului de conducere și ai comisiei de cenzori ale Fundației Alba;
j) exercită orice alte atribuții prevăzute în lege sau în regulamentul intern de organizare și funcționare.

Art. 7.

(1) Adunarea generală se întrunește o dată pe an sau de câte ori este necesar, la solicitarea consiliului de conducere sau la cererea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor adunării generale.

(2) Sub sancțiunea nulității absolute, convocările adunărilor generale se vor face cu cel puțin 15 zile înaintea desfășurării acestora și vor fi însoțite de anunțuri în presa locală.

(3) Adunarea generală se consideră legal întrunită, la prima convocare, numai în prezența a cel puțin două treimi din totalul membrilor săi. În situația în care nu se întrunește cvorumul necesar, se va face o nouă convocare în termen de maximum 7 zile. În acest caz, adunarea generală se consideră legal întrunită, indiferent de numărul reprezentanților delegați prezenți.

Art. 8.

(1) Hotărârile adunării generale se adoptă cu majoritatea simplă a reprezentanților delegați cu drept de vot prezenți.

(2) Hotărârile adoptate de adunarea generală în limitele legii și ale prezentului regulament intern de organizare și funcționare sunt obligatorii pentru toți membrii săi.

(3) Hotărârile adunării generale contrare legii sau dispozițiilor din regulamentul intern de organizare și funcționare pot fi atacate în justiție de oricare dintre structurile de tineret de tip asociativ cu reprezentant delegat în adunarea generală, în termen de maximum 30 de zile de la data adoptării lor.

(4). Reprezentanții delegați ai structurilor de tineret în cadrul adunării generale sunt răspunzători, potrivit legii, pentru hotărârile care contravin actele normative în vigoare.

Art. 9.

(1) Adunarea generală alege prin vot secret consiliul de conducere format din:

a) președinte;

b) vicepreședinte;

c) secretar;

d) membri, după caz.

(2) În funcție de necesitățile consiliului de conducere pot fi aleși și unul până la 10 membri.

(3) Mandatul consiliului de conducere este de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii.

 Art. 10.

(1) Consiliul de conducere are următoarele atribuții principale:

a) asigură conducerea Fundației Alba între întrunirile adunării generale;

b) urmărește și pune în aplicare hotărârile adunării generale;

c) propune adunării generale, spre aprobare, planul strategic privind programele și activitățile Fundației Alba;

d) asigură buna administrare și integritatea patrimoniului Fundației Alba;

e) organizează și asigură conducerea contabilității valorilor și a operațiunilor financiar-patrimoniale ale Fundației Alba, potrivit normelor legale;

f) prezintă adunării generale, spre aprobare, raportul anual propriu de activitate și bilanțul contabil al Fundației Alba;

g) propune adunării generale, spre aprobare, bugetul de venituri și cheltuieli al Fundației Alba;

h) stabilește sumele alocate de Fundația Alba pentru susținerea programelor proprii sau pentru sprijinirea structurilor de tineret, în realizarea programelor acestora;

i) hotărăște asupra organigramei și statului de funcții al personalului salariat al Fundației Alba;

j) decide asupra constituirii consiliului de administrație și adoptă, cu majoritatea absolută a membrilor săi, regulamentul de funcționare al acestuia;

k) aprobă grila de salarizare pentru personalul angajat al Fundației Alba;

l) hotărăște cu privire la stabilirea de raporturi ale Fundației Alba cu organele de stat sau serviciile descentralizate ale acestora.

m) are drept de control, conform legii și regulamentului intern de organizare și funcționare, în toate compartimentele de activitate ale Fundației Alba;

n) exercită alte atribuții care îi sunt delegate de către adunarea generală, prevăzute în lege sau în prezentul regulament intern de organizare și funcționare.

(2) Membrii consiliului de conducere primesc atribuții specifice, stabilite de către adunarea generală și prin regulamentul de organizare și funcționare al consiliului de conducere.

Art. 11.

(1) În vederea alegerii membrilor consiliului de conducere, fiecare structură de tineret de tip asociativ, cu drept de reprezentare în adunarea generală, poate depune pentru fiecare funcție o singură candidatură, fără a putea însă cumula mai multe funcții.

(2) Procedurile de alegere, respectiv de revocare, a membrilor consiliului de conducere sunt prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare al consiliului de conducere.

(3) Membrii consiliului de conducere participă fără drept de vot la adunarea generală. Structurile de tineret ai căror reprezentanți delegați au fost aleși în consiliul de conducere desemnează în locul acestora alți reprezentanți delegați cu drept de vot în adunarea generală.

(4) Membrii consiliului de conducere sunt răspunzători, potrivit legii, pentru adoptarea hotărârilor ce contravin actelor normative în vigoare.

(5) În cazul încălcării regulamentului intern de organizare și funcționare sau al aducerii de prejudicii morale ori materiale Fundației Alba, membrii consiliului de conducere pot fi revocați individual sau în bloc, după caz, de către adunarea generală.

(6) Procedurile de convocare și atribuțiile specifice ale membrilor, precum și alte reguli privind organizarea și funcționarea consiliului de conducere se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare al consiliului de conducere.

 Art. 12.

(1) Președintele Fundației Alba are următoarele atribuții principale:

a) reprezintă fundația în raporturile cu persoanele fizice sau juridice din țară și din străinătate;

b) informează adunarea generală referitor la activitatea consiliului de conducere;

c) conduce lucrările adunării generale și ale consiliului de conducere;

d) semnează hotărârile adunării generale și ale consiliului de conducere;

e) îndeplinește orice alte atribuții care reies din lege sau din regulamentul intern de organizare și funcționare.

(2) În cazul imposibilității exercitării atribuțiilor de către președintele fundației, consiliul de conducere deleagă atribuțiile acestuia vicepreședintelui sau, în situații excepționale, unui alt membru al consiliului de conducere.

 Art. 13.

(1) Organele de conducere ale Fundației Alba nu au dreptul ca prin deciziile și hotărârile lor să se implice în activitatea internă a structurilor de tineret de tip asociativ, reprezentate în cadrul adunării generale, cu excepția cazului în care se aduce atingere, direct sau indirect, îndeplinirii scopului Fundației Alba.

(2) Structura de tineret de tip asociativ reprezentată în cadrul adunării generale poate fi exclusă, cu posibilitatea reprimirii după cel puțin 2 ani de la data excluderii, în cazul în care aduce prejudicii morale sau materiale, în mod direct ori indirect, Fundației Alba.

(3) Delegatul structurii de tineret de tip asociativ, reprezentată în cadrul adunării generale, poate pierde dreptul de reprezentare în cazul și în condițiile alin. (2). În această situație structura de tineret respectivă, la solicitarea Fundației Alba, poate să își delege un alt reprezentant.

 Art. 14.

(1) Comisia de cenzori exercită controlul financiar intern al Fundației Alba, supraveghează și controlează activitățile contabile și verifică modul de administrare a întregului patrimoniu, în condițiile legii.

(2) Comisia de cenzori este alcătuită din 3 membri aleși de către adunarea generală, între care, în mod obligatoriu, un expert contabil.

 Art. 15.
Sursele de finanțare ale Fundației Alba provin din:
a) donații, legate și sponsorizări;
b) sume destinate finanțării programelor proprii sau, după caz, a programelor realizate în colaborare cu direcțiile pentru tineret și sport județene, respectiv cu alte organe ale administrației publice centrale sau locale și alți ordonatori de credite;
c) sume rămase din exercițiul financiar precedent;
d) venituri obținute din activități economice realizate în legătură cu scopul și obiectul de activitate ale acestora;
e) alte venituri realizate în condițiile legii.

 Art. 16.

(1) Veniturile, indiferent de sursă, și cheltuielile de orice natură ale Fundației Alba sunt cuprinse într-un buget anual propriu.

(2) Administrarea bugetului anual de venituri și cheltuieli se face astfel:

a) potrivit competențelor stabilite în regulamentul intern de organizare și funcționare a Fundației Alba, pentru veniturile proprii, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare;

b) potrivit condițiilor stabilite prin contractele încheiate între părți, pentru sumele acordate de organele administrației publice centrale și locale pentru finanțarea programelor Fundației Alba.

(3) Bugetul anual, la partea de venituri, cuprinde, după caz:

a) venituri proprii, precum și sume destinate finanțării unor programe de utilitate publică pentru tineret;

b) sume acordate de organele administrației publice centrale și locale pentru finanțarea pe bază de programe a Fundației Alba.

(4) Fundația Alba pot încheia contracte de împrumut și pot elibera titluri de credit, cu condiția ca aceste acte juridice să fie încheiate pentru realizarea obiectului de activitate.

 Art. 17.
Veniturile Fundației Alba includ:
a) donațiile și sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;

b) dobânzile și dividendele obținute din plasarea disponibilităților realizate din asemenea venituri, în condițiile legii;

c) veniturile realizate din spectacole;

d) resurse obținute de la bugetul de stat și/sau de la bugetele locale;

e) veniturile obținute din administrarea sau, după caz, din valorificarea bunurilor aflate în patrimoniul acesteia;

f) dividendele societăților comerciale înființate de Fundația Alba, în care aceasta este asociată;

g) alte venituri realizate în condițiile legii.

 Art. 18.
Fundația Alba este scutită de impozitul pe profit atunci când utilizează cel puțin 80% din veniturile obținute din orice sursă, în scopul realizării obiectivelor pentru care au fost autorizate, inclusiv pentru cheltuieli de investiții și dotări, precum și pentru cheltuieli de funcționare.

 Art. 19.

(1) Fundația Alba nu se pot transforma în societăți comerciale. Fundația Alba poate înființa societăți comerciale, fără implicarea patrimoniului inițial. Dividendele obținute din activitatea acestor societăți comerciale se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului fundației.

(2) Fundația Alba pot desfășura orice activități economice dacă acestea au caracter accesoriu și sunt în legătură cu scopul fundației.

(3) Fondurile rezultate din desfășurarea unor activități economice, civile sau comerciale vor fi folosite exclusiv pentru realizarea scopurilor fundației Alba.

 Art. 20.
Structura organizatorică și numărul personalului angajat al Fundației Alba vor fi astfel dimensionate încât salarizarea să se facă numai din veniturile fundației.

SECTIUNEA a 2-a. Durata de funcționare și dizolvarea Fundației

Art. 21.
Fundația Alba este constituită pe durată nedeterminată.

Art. 22.

(1) Fundația Alba se poate dizolva prin hotărâre judecătorească, dacă:

a) adunarea generală se află în imposibilitatea de a se întruni;

b) activitatea Fundației Alba a devenit ilicită sau contrară ordinii publice ori bunelor moravuri;

c) realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice ori bunelor moravuri;

d) Fundația Alba urmărește un alt scop decât cel pentru care s-a constituit.

CAPITOLUL III. DISPOZIȚII TRANZITORII ȘI FINALE

Art. 23.
Prezentul Regulament Interior de Organizare și Funcționare se completează cu prevederile legale în vigoare.

Adoptat în ședința adunării generale a Fundației Alba din data de 18.05.2021.

Contribuția FJT ALBA la politicile de tineret:

Avem nevoie de opinia ta! (2024)

Avem nevoie de opinia ta! (2024)

Vrem să aflăm ce ți-ai dori tu de la un astfel de centru! Răspunde întrebărilor din chestionarul nostru și ajută-ne să conturăm un centru de tineret pe gustul tău, dedicat nevoilor tale și ale celorlalți tineri din mediul rural și urban din Alba.. Accesează următorul...

Este nevoie de opinia ta pentru proiectul “yoUthNITED 2026” – candidatura municipiului Alba Iulia la titlul de Capitala Tineretului din România (2024)

Este nevoie de opinia ta pentru proiectul “yoUthNITED 2026” – candidatura municipiului Alba Iulia la titlul de Capitala Tineretului din România (2024)

Alba Iulia are șansa de a deveni Capitala Tineretului din România în 2026, iar noi avem nevoie de tine Dacă ești tânăr pasionat de implicarea în comunitate, creativ și plin de energie, te invităm să te alături echipei care va transforma acest vis în realitate...