Planificarea strategică este inima oricărei organizații neguvernamentale! 

La trainingul organizat de Fundația Națională pentru Tineret din perioada 10-13 octombrie 2023, desfășurat la Centrul de tineret FNT de către echipa de la PONT, participanții, reprezentanți ai fundațiilor pentru tineret din întreaga țară (printre care și conducerea FJT Alba), au avut oportunitatea de a învăța și dobândi următoarele cunoștințele cheie pentru a-și construi propriile strategii de succes:

1. Definirea viziunii și misiunii

  • Viziune: Stabiliți imaginea ideală a viitorului pentru tineret în zona geografică vizată.
  • Misiune: Definiți rolul organizației în realizarea acestei viziuni, descriind cum contribuie la dezvoltarea tinerilor și a comunității.

2. Analiza contextului

  • Analiza internă: Evaluarea resurselor și capacităților organizației, inclusiv analiza SWOT pentru a identifica punctele forte și slabe, precum și oportunitățile și pericolele unor procese de dezvoltare pentru organizație.
  • Analiza externă: Analiza PESTLE pentru a identifica factorii externi care pot influența organizația.

3. Stabilirea obiectivelor strategice

  • Etape: Definirea obiectivelor strategice pe termen mediu și lung care sunt aliniate cu viziunea și misiunea organizației. Aceste obiective ar trebui să fie SMART.
  • Exemplu: Creșterea numărului de tineri participanți la programele noastre cu 50% în următorii trei ani.

4. Dezvoltarea planului de acțiune

  • Etape: Identificarea acțiunilor și inițiativelor cheie necesare pentru atingerea obiectivelor strategice. Detalierea resurselor necesare, responsabilităților și termenelor limită pentru fiecare acțiune.
  • Exemplu:Pentru obiectivul strategic de mai sus, un plan de acțiune ar putea include activități principale, precum (1) organizarea de campanii de promovare în școli, (2) dezvoltarea de noi programe educaționale și (3) parteneriate cu alte organizații.

5. Implementarea strategiei

  • Etape: Asigurarea că toți membrii organizației (cât și voluntarii voștri) sunt informați și implicați în implementarea strategiei. Stabilirea mecanismelor de monitorizare și evaluare pentru a urmări progresul și a face ajustări atunci când este necesar.
  • Exemplu:Implementarea poate include întâlniri regulate de evaluare a progresului, rapoarte trimestriale și ajustări ale planului de acțiune pe baza feedback-ului primit.

6. Evaluarea și ajustarea strategiei

  • Etape: Realizarea evaluării periodice pentru a măsura impactul și eficiența strategiei. Ajustarea strategiei în funcție de rezultatele evaluării și de schimbările din mediul extern.
  • Exemplu:O evaluare anuală a progresului în atingerea obiectivelor strategice poate dezvălui necesitatea de a aloca mai multe resurse pentru anumite programe sau de a modifica abordarea în funcție de noile oportunități sau provocări.

Exemple și cazuri practice: Învățarea din exemple practice și studii de caz ale altor organizații poate oferi perspective valoroase și poate spori șansele de succes ale strategiei organizaționale.

__

Proiectul „Revitalizarea sectorului de tineret din România” este derulat de Fundația Județeană pentru Tineret Timiș, în parteneriat cu Fundația Națională pentru Tineret, PONT și @Newschool și beneficiază de finanțare prin Active Citizens Fund – Romania, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. 

Conținutul acestei postări nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org.

Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă!